Tekst og illustrasjon: Linda Ørstavik Öberg.
2018 var klagerekord hos Forbrukertilsynet, og i år som i fjor er strøm på klagetoppen. Klagene gjelder stort sett telefonsalg og villedende markedsføring.
Også Forbrukerrådet kom med fersk statistikk i forrige uke, og også der er strøm i fokus. Det har vært en økning i spørsmål om strøm i 2018 på over ni prosent. Årsaken til økningen i fjor var blant annet knyttet til innføring av nye strømmålere og strømselgere med fiffige avtaler hvor strømmen ofte blir mye dyrere enn det kundene tror.
Også vi i Huseierne får mye spørsmål om strømpriser og AMS- målere, og vi er ikke overrasket over at det kommer mye klager på disse temaene.
- Dagens marked er uoversiktlig og vanskelig for forbrukerne å orientere seg i. Prisene endrer seg fort, og det samme gjør avtalene. I tillegg er det mange som føler at de får dårlig informasjon om hvordan man ved hjelp av den nye måleren kan styre strømforbruket sitt, sier Carsten Pihl, forbruker- og kommunikasjonssjef i Huseierne.
Flyttes over på dyrere avtaler
Mange av oss har nok blitt fristet til å bytte til det som er billigst der og da når strømprisene er dyre, men glemmer helt å sjekke hvorvidt avtalen vi har tegnet holder seg billig over tid.
- Vi oppfordrer forbrukerne til å være bevisste når de velger strømleverandør. Løsninger med avtalegiro og e-faktura er som regel billigst, og man kan spare mye på å bestille selv på nett fremfor å stole på telefonselgeren. Unngå forskuddsbetaling, sier Pihl.
Lavprisavtaler erstattes av nye, og hvis du ikke følger med så er det mulig at du glemte å lese det med liten skrift som fortalte deg at du etter tre måneder ville bli flyttet over på en annen strømavtale.
Synes du at strømregningen har vært høy i det siste? Her får du enkle og nyttige strømsparetips.
De 500 kronene du fikk i rabatt på elektrokjeden eller flyreisen kan også fort spises opp av gebyrer og dyre påslag.
Pihl oppfordrer derfor alle til å sjekke avtalene sine med jevne mellomrom, for å være sikker på at den er konkurransedyktig.
- Mange spotprisavtaler er så billige at de må sees som et midlertidig rekrutteringsprodukt, så ha i bakhodet at selskapet huker deg inn for at de skal tjene penger på tjenestene de tilbyr deg.
Mange ulike avtaler i samme kategori
Mange lar seg forvirre av alle de forskjellige produktene i strømjungelen der ute, og alle de fantasifulle og tidvis like navnene skaper ytterligere frustrasjon.
Les også: Huseierne tar strømkampen!
«Agva superspot», «Agva spot- sponset strøm» og «Agva kampanjespot»
Alle disse spotprisavtalene fra samme selskap ligger på topp 7 på strømpris.no, Forbrukerrådets uavhengige strømportal laget for at forbrukerne enkelt skal kunne velge billigste strømavtale der de bor.
«Agva kraft spot» finner man i andre enden av lista, den er altså en av de dyreste spotprisavtalene i oversikten. Her snakker vi altså fremdeles om samme strømselskap og om spotprisavtale på strøm.
I tillegg kan man på mange av de ulike selskapenes avtaler i oversikten lese beskjeder med liten skrift som:
- Etter 35 dager blir kunder overført til avtalen "Innkjøpspris Garanti»
- Etter 2 mnd. blir kunder overført til avtalen "Spot"
- Etter 1 mnd. blir kunder overført til avtalen "Agva Kraft Spot"
- Her må du ha tunga rett i munnen for å passe på at du faktisk har den spotprisavtalen som er billigst, da mange selskaper har mange ulike tilbud i samme kategori med ulike påslag. Med andre ord så kan samme selskap ha både de billigste og de dyreste spotprisavtalene i oversikten, sier Pihl.
Kampen om strømregningen står nå.
Kan gjøre det med fullt overlegg
Selv om dette er forvirrende, så er det slik at det er innenfor lovverket så lenge pris kommer klart frem ved tegning av abonnement, og eventuelle prisendringer og andre endringer opplyses om underveis.
- Vi i Huseierne ønsker likevel at selskapene rydder opp i alle tilbudene sine, slik at det blir mer oversiktlig og enkelt for forbrukerne. Like navn gjør at man enkelt kan villede kundene, slik at de ender opp med en dyrere avtale, sier Pihl.
Dessuten er det lett å se for seg at man ved å tilby noen veldig billige avtaler ved tegning av nytt abonnement kan markedsføre seg som billigst. Selv om dette er tidsbegrensede avtaler, og de har lignende avtaler som kommer særdeles dårlig ut prismessig.
Når nye kunder er kapret, kan man enkelt øke prisene eller flytte kundene over på avtaler som er dyrere, da de færreste er flinke å sjekke opp endringer i strømavtalen eller prisoversikten etter at den er tegnet.
Det er rett og slett lite kundevennlig med så mange alternativer, og skaper ytterligere forvirring i et allerede uoversiktlig marked.