Av: Morten Andreas Meyer, generalsekretær i Huseierne
Dette innlegget står som leserinnlegg i Dagens Næringsliv på nett lørdag 17. april. Innlegget er også omtalt i E24.
Sbanken har siden etableringen utfordret DnB på renter, gebyrer og brukervennlige digitale tjenester.
Istedenfor å skjerpe seg i konkurransen om forbrukene, velger altså DnB å kjøpe opp sin mest brysomme konkurrent. Det er kjente takter fra dominerende og arrogante aktører.
Den direkte effekten av oppkjøpet er at kundene i begge bankene får et dårligere tilbud; Sbankens kunder vil umiddelbart etter overtakelsen få høyere priser og DnB slipper en offensiv konkurrent om bankens allerede eksisterende kunder.
Det som imidlertid er mest alvorlig; oppkjøpet vil ramme konkurransen i hele bankmarkedet. Den indirekte virkningen er at alle de andre bankene som til nå har satset på lavprisstrategi i det norske forbrukerbankmarkedet, kan øke prisene sine, fordi den sterkeste lavprisaktøren får et dyrere tilbud.
På denne måten vil alle norske bankkunder tape om myndighetene godkjenner DnBs oppkjøp.
Foreløpig har det vært helt stille fra DnBs største eier. Som landets største forbrukerorganisasjon for boligeiere har vi foreløpig tillit til at hensynet til vanlige folk teller mere for staten enn statens interesse for monopolprofitt til DnB.
Det kan det jo være nyttig om næringsministeren bidrar til å avklare.