Dersom du opplever at utfyllingen av kontrakten er treg, og at løsningen henger seg opp, bruker du sannsynligvis en gammel nettleser som ikke er oppdatert til nyeste versjon.
Vi anbefaler at våre medlemmer oppdaterer nettleseren din til nyeste versjon. Dette gjelder særlig dersom du bruker Internet Explorer.
Alternativt kan du forsøke å fylle ut kontrakten i en annen nettleser, f.eks. Firefox, Google Chrome, Opera eller Sarafi.
Dersom du får en feilmelding når du klikker deg inn for å opprette en kontrakt kan det enten være fordi du har en gammel versjon av nettleseren din, eller fordi du ikke har registrert din e-post adresse hos oss. Du kan registrere din e-post adresse på «Min side» på Huseierne.no.
Alle kontrakter du har begynt å fylle og eller har laget ferdig finner du ved å logge deg inn på «Min side» på Huseierne.no. Har kan du fortsette å fylle ut påbegynte kontrakter eller slette kontrakter du ikke lenger har behov for.
Du kan signere kontrakten elektronisk med BankID. Når kontrakten er ferdig utfylt velger du «Send for eSignering». Deretter skriver inn mottakers e-postadresse i feltet «Legg til mottaker». Dersom der er flere mottakere som skal signere kan du skrive inn flere e-postadresser.
Når kontrakten er sendt til mottaker for signering, venter du til mottaker har signert kontrakten. Når mottaker har signert, vil du motta en e-post med invitasjon til å signere kontrakten. Klikk på «Gå videre», og deretter på «Signer» øverst i høyre hjørne.
BankID-signering vil nå åpnes, og du klikker på pilen for å signere dokumentet. I neste bilde vil du se kontrakten, og kan scrolle deg nedover denne. For å signere husker du av «Innholdet er forstått og jeg er klar til å signere» nederst på siden. Deretter klikker du på pilen til høyre.
Skriv inn ditt fødselsnummer, og klikk deg videre. I neste vindu kan du velge BankID på mobil eller annen BankID (kodebrikke). Velg hvilken BankID du vil signere med, og følg instruksjonene videre.
NB! For kunder i DNB som tidligere var i Postbanken må BankID-en slettes av DNB. Ring banken og be om at de sletter din gamle BankID og oppretter en ny. BankID på mobil vil ikke fungere for tidligere Postbanken-kunder som ikke har fått ny BankID utstedt fra DNB.
Se også ofte stilte spørsmål på BankID sine nettsider:
https://www.bankid.no/privat/los-mitt-bankid-problem/ofte-stilte-sporsmal
Når du sender ut en kontrakt for signering med BankID, så sendes kontrakten først til den andre kontraktsparten for signering. Først når denne har signert vil du motta kontrakten for signering.
Dersom kontrakten sendes til flere parter, vil den første personen som mottar kontrakten måtte signere før neste person mottar kontrakten for signering. Først når alle de andre kontraktspartene har signert mottar du kontrakten for signering.
Dersom du skulle ha mottatt signeringlink, men du ikke har mottatt denne, så bør du sjekke spam/søppel-mappen din. Sjansen er stor for at den har havnet her. Finner du den fortsatt ikke kan du ta kontakt med vårt sentralbord på 22 47 75 00, så vil vi sende deg signeringslinken på nytt.
Flere av våre medlemmer opplever å få denne feilen. Feilen ligger utenfor våre systemer, og oppstår på grunn av en teknisk kommunikasjonsfeil hos BankID. BankID jobber med å finne en løsning på dette, men vi vet dessverre ikke når feilen er fikset.
I mellomtiden kan du forsøke følgende:
Mulig løsning 1: Prøv å lukke nettleseren og åpne på nytt, eller bytt til en annen nettleser og logg inn på nytt. Du kan også prøve å restarte nettverksruteren din.
Mulig løsning 2: Prøv å signere via BankID på mobil eller BankID brikke. Dersom feilkoden dukker opp før man får mulighet til å velge BankID på mobil/brikke så informerer BankID om at man kan forsøke å logge inn med mobil/brikke f.eks. i sin nettbank før signering i Verified. BankID på mobil/brikke vil da være forhåndsvalgt ved signering.
Husk at kontraktene våre fortsatt kan printes ut og signeres for hånd. Du må først avbryte prosessen med digital signering om denne er påbegynt, og dette gjør du selv ved å gå inn på kontrakten via Min side på Huseierne.no».
Når du signerer kontrakten med BankID på mobil må du, i tillegg til å taste inn selvvalgt PIN-kode på din mobiltelefon, også taste inn ditt personlige BankID-passord. Dette passordet har du laget tidligere når du opprettet din BankID-avtale.
Vår løsning for digitale kontrakter åpner for BankID på mobil. Det forutsetter allikevel at du har det nyeste sertifikatet for BankID på mobil, utstedt av din nettbank.
Dersom du har BankID på mobil til vanlig, men det ikke fungerer i vår løsning så må vi henvise deg til banken din for å forsøke og løse problemet.
Vennligst oppgi at du trenger at banken utsteder et nytt sertifikat for din BankID, slik at BankID på mobil fungerer med de nyeste løsningene på markedet.
NB! For kunder i DNB som tidligere var i Postbanken må BankID-en slettes av DNB. Ring banken og be om at de sletter din gamle BankID og oppretter en ny. BankID på mobil vil ikke fungere for tidligere Postbanken-kunder som ikke har fått ny BankID utstedt fra DNB.
Dersom du har glemt ditt personlige Bank-ID-passord eller vil bestille et nytt passord, må du kontakten banken din for å lage et nytt. Mange banker har egen informasjon om dette på sine nettsider:
https://www.dnb.no/privat/nettbank-mobil-og-kort/nettbank/logginn-endre-bankid.html
https://www.nordea.no/privat/kundeservice/glemt-passord.html
https://www.handelsbanken.no/no/privat/mobil-og-nettbank/bankid
https://sbanken.no/sporsmal-og-svar/bankid/jeg-har-glemt-bankid-passordet-mitt-hva-gjor-jeg/
Se også ofte stilte spørsmål på BankID sine nettsider:
https://www.bankid.no/privat/los-mitt-bankid-problem/ofte-stilte-sporsmal
NB! For kunder i DNB som tidligere var i Postbanken må BankID-en slettes av DNB. Ring banken og be om at de sletter din gamle BankID og oppretter en ny. BankID på mobil vil ikke fungere for tidligere Postbanken-kunder som ikke har fått ny BankID utstedt fra DNB.
Du kan teste at din BankID fungerer for signering av dokumenter her:
https://www.bankid.no/privat/los-mitt-bankid-problem/test-din-bankid---signering-av-pdf-dokument
Dersom din BankID ikke fungerer for signering av dokumenter, må du kontakte banken din.
NB! For kunder i DNB som tidligere var i Postbanken må BankID-en slettes av DNB. Ring banken og be om at de sletter din gamle BankID og oppretter en ny. BankID på mobil vil ikke fungere for tidligere Postbanken-kunder som ikke har fått ny BankID utstedt fra DNB.
For å få BankID på mobil må du ta kontakt med banken din og høre om de tilbyr dette. Dersom du ikke allerede har en BankID-avtale, må du opprette dette med dagligbanken din.
BankID på mobil må aktiveres av banken som har utstedt din BankID-brikke.
Se også ofte stilte spørsmål på BankID sine nettsider:
https://www.bankid.no/privat/los-mitt-bankid-problem/ofte-stilte-sporsmal
NB! For kunder i DNB som tidligere var i Postbanken må BankID-en slettes av DNB. Ring banken og be om at de sletter din gamle BankID og oppretter en ny. BankID på mobil vil ikke fungere for tidligere Postbanken-kunder som ikke har fått ny BankID utstedt fra DNB.
Sbanken bruker ikke vanlig BankID-kodebrikke, men et kodekort.
For signering av kontrakten med BankID for mobil må du først aktivere dette i nettbanken til Sbanken.
For å bruke kodekortet som BankID må du aktivere dette i nettbanken til Sbanken.
Du aktiverer BankID med kodekort i nettbanken ved å gå til "Meny" - "Innlogging og BankID" - "Aktiver BankID med kodekort". Det er viktig at du logger inn men kodekort som innloggingsmetode, eventuelt BankID på mobil når du skal gjøre dette
Kontrakten må signeres av alle parter innen 14 dager. Etter dette utløper signeringsmuligheten. Dersom du tar kontakt med vårt sentralbord på 22 47 75 00 eller per e-post: post@huseierne.no vil kunne hjelpe deg med å forlenge signeringsfristen.
Nei, når en kontrakt er signert elektronisk blir denne låst for ytterligere redigering.
Du kan både endre og kopiere våre digitale kontrakter.
Du endrer kontrakten inne i selve dokumentet. Her kan du enten klikke på de blå feltene du selv har fylt ut eller klikke på "rediger" knappen øverst i høyre hjørnet.
Du kopierer kontrakten via hovedoversikten på min side ved hjelp av de tre prikkene som er ved siden av hver enkelt kontrakt.
En signert kontrakt kan også endres ved at man kopierer den signerte kontrakten. Da vil man få mulighet til å endre innholdet i den nykopierte kontrakten og deretter sende den til signering på nytt.