Politiet i Finnmark publiserte onsdag en advarsel på Facebook hvor de oppfordrer folk til å sjekke varmtvannstankene sine etter brann i to boliger. I meldingen sier politiet at det er tilfeldig at liv ikke har gått tapt.
Da Norges største berederprodusent, OSO Hotwater, i fjor avdekket feil på en elektrisk komponent fra en underleverandør, var Hus & Bolig de første til å skrive om saken som ble bredt dekket i mediene. Varmtvannstanker produsert mellom 2009 og 2011 kan føre til overoppheting og brann.
OSO har advart
På telefon til bedriften får Hus & Bolig vite at OSO Hotwater siden den gang har nådd 65 prosent av kundene med slike tanker som har fått skiftet ut de farlige komponentene. Fortsatt gjenstår det altså 35 prosent av deres kunder som ikke har gjort det nødvendige.
– Vi har registrert at 0,5 promille av installerte produkter har forårsaket branntilløp og materielle skader. I tillegg har vi sett begynnende varmgang på et antall produkter som ikke har forårsaket noen skade. Vi ønsker å advare våre kunder og lokalisere flest mulig av disse produktene, sa Sigurd Braathen, administrerende direktør i OSO Hotwater til Hus & Bolig i 2016.
Modellene ble produsert i perioden fra 2009 til 2011, og grunnen til at feilen først ble oppdaget i fjor er at varmgangen i koblingen utvikles over en lengre periode.
Sjekk tanken din
Har du en varmtvannstank fra OSO produsert i denne perioden må du sjekke merkelappen på toppen av varmtvannsberederen, eller under avtagbart, grått lokk.
Stemmer berederdype med et av produktene i tabellen nedenfor, må du sende produktnummer, produksjonsnummer, navn, adresse og telefonnummer på e-post til ledning@oso.no. Både produktnummer og produksjonsnummer (dato) må stemme med tabellen for at produktet skal være berørt.
Alternativt kan du ringe OSOs servicesenter på tlf. 32 25 65 20. Se også www.oso.no.
Skift koblingen
OSO vil så snart henvendelsen er mottatt sende ut ny tilkobling med enkel montasjeanvisning.
For å få gjennomført utbedringene så raskt som mulig, ber produsenten om at kundene selv skifter tilkoblingen. Dette gjøres enkelt i løpet av 10 minutter, og er helt lovlig i henhold til forskrifter.
Hvis noen trenger bistand, bør de ta kontakt med OSO servicesenter.
– Dette er en svært uheldig situasjon som kan ha alvorlige konsekvenser for våre kunder. OSO har gjennom 80 år hatt sikkerhet og kvalitet i fokus, og aldri opplevd noe lignende. Vi er veldig lei oss for feilen på de aktuelle produktene, og beklager på det sterkeste. Vi gjør nå alt vi kan for å rette opp dette så raskt som overhodet mulig, sier Sigurd Braathen.
Du er kun berørt dersom både PRODUKT NR. og PRODUKSJONS NR. stemmer med tabellen.
FØLGENDE PRODUKTER ER BERØRT AV ADVARSELEN:
BEREDERTYPE |
PRODUKT NR. |
PRODUKSJONS NR. |
||
Fra dato til dato |
||||
Super S 120 – 2kW |
8 000 501 |
01/04/2010 - 31/01/2011 |
||
Super S 200 – 2kW |
8 000 502 |
01/04/2010 - 31/01/2011 |
||
Super S 300 – 3kW |
8 000 503 |
01/06/2009 - 31/12/2010 |
||
Super SE 200 – 2kW |
8 000 516 |
01/04/2010 - 31/01/2011 |
||
Super SX 150 – 2(+2)kW |
8 000 601 |
01/04/2010 - 31/01/2011 |
||
Super SX 200 – 3(+3)kW |
8 000 602 |
01/06/2009 - 31/12/2010 |
||
Super SX 300 – 3(+3)kW |
8 000 603 |
01/06/2009 - 31/12/2010 |
||
Super SC 150 – 3kW |
8 000 801 |
01/06/2009 - 31/12/2010 |
||
Super SC 200 – 3kW |
8 000 802 |
01/06/2009 - 31/12/2010 |
||
Super SC 300 – 3kW |
8 000 803 |
01/06/2009 - 31/12/2010 |