- Vi ser en del arbeid som blir utført av såkalte “håndverkere”. Det blir veldig dyrt for mange å utbedre i etterkant. Særlig når utførende “håndverker” ikke er i landet lenger etter et år eller to, eller ikke har noen form for forsikring, sier Per Anders Olsen.
Han leder uropatruljen som er i anmarsj i Kristiansand.
Olsen mener en uropatrulje vil komme huseiere til gode på flere vis. Innsatsen vil forsterke arbeidet det offentliges egentlig skal gjøre, men mangler kapasitet til også i Kristiansand.
“Momsfritt”
– Jeg kjenner til flere kunder som angrer. De ender opp med vesentlig dyrere løsninger enn seriøse håndverkere med papirene i orden ville bidratt med, sier han.
Olsen tror bestemt at patruljen vil bidra til å luke ut flere typer useriøse tilbydere også på Sørlandet.
HÅNDVERKSVOKTER: Per Anders Olsen får i gang en ny uro- patrulje i Kristiansand etter mal fra Trondheim for å ta opp kampen mot useriøse håndverkere på Sørlandet. Foto: Privat.
For nordmenn er på verdenstoppen i oppussing. Fire av ti av oss har hyret håndverker de siste to årene. Men tjenester utført av snekkere, rørleggere og elektrikere er også på andreplass på listen over klager til Forbrukertvistutvalget, melder forskning.no.
Blant annet derfor har Byggenæringens uropatrulje holdt på i over ett år i Trondheim. Vidar Sagmyr er leder. Han er håndverker med kjennskap til bransjen fra innsiden. Tips og funn fra Sagmyrs befaringer på små og store byggeplasser har blitt til formelle saker der myndighetene går inn og stopper tilbydere med diverse urent mel i posen.
– Mange boligeiere som har pusset opp sitter igjen med dyrekjøpt erfaring. Flere håndverksaktører er tatt av myndighetene etter at uro-patruljen har meldt inn mistanke om snusk. Flere useriøse er satt ut av spill på grunn av vårt arbeid, sier han og kommer med eksempel.
Måtte rive
– En tilbyder vi har fått tatt gjorde så dårlig arbeid at det medførte store kostnader til reparasjoner. Dette var en ny enebolig. Store deler av taket måtte rives og bygges på nytt. Problemet var så omfattende at Sintef byggforsk måtte inn for å finne løsninger på hvordan reparasjonen skulle gjøres. Ekstra arbeid endte med cirka 2,3 millioner kroner i økt kostnad. Det tok 10 måneder ekstra byggetid, beretter Sagmyr og forklarer.
SPRER URO: Det offentlige skulle egentlig hatt bedre kontroll med useriøse håndverkere, mener Vidar Sagmyr i Byggebransjens uropatrulje i Trondheim. Foto: Bjørn Lønnum Andreassen.
Grove feil i taket og underdimensjonert ventilasjonsanlegg ble dyrt.
– Her har utførende aktør bistand av en norsk bakmann som har stått for byggesøknader og prosjektering. Polske handverkere i et AS registrert i Norge sto bak, fastslår Sagmyr.
– En annen sak var en stor vannlekkasje som oppsto mens det ble jobbet med å reparere taket på en bolig. Her var det litauisk eier av et norsk AS. Konsekvensen ble omtrent 500 000 kroner ekstra, pluss tre måneder lengre byggetid. Denne huseieren hadde toppforsikring så han slapp billig unna. Det er rart at forsikringsselskapet ikke gjør krav mot utførende bedrift, sier Sagmyr undrende.
Konkursryttere
– Utførende selskap gikk konkurs i begge tilfellene. Det er konkursrytteri, fordi de startet nytt firma før konkursen. Vi ser huseierne må forholde seg til konkursbo og der er det ikke alltid så mye å få igjen.
Flere etater har vært involvert i å sette stoppere for flere ulovligheter etter at uropatruljen har varslet, får vi forklart.
– Mange folk tar kontakt og er fortvilet over useriøse håndverkere. Det florerer store og små saker der huseiere har gått i fella. Mitt inntrykk er at nettsted som “Mitt anbud” og “Anbudstorget” kan være kilder til useriøsitet. Man må etterspørre kompetanse før avtale inngås. Kreve bevis på at tilbydere av håndverk kan det de holder på med, helst i form av svenne-, fag- eller mesterbrev.
Stort samarbeid
Uropatruljen i Trondheim samarbeider med Arbeidstilsynet, kemneren, Skatteetaten og Politiet.
Sagmyr har holdt foredrag i Bergen, Stavanger, Sarpsborg, Bodø og Sandefjord der oppstart av patruljer vurderes.
Flere mesterlaug og foreninger står bak patruljen på arbeidsgiversiden, mens fagforeninger er eiere fra arbeidstakerne. 40 øvrige finansierer spleiselaget i Trondheim.
- For oss i Mittanbud er det totalt uforståelig når Vidar Sagmyhr i uropatruljen hevder at tjenester som Mittanbud kan være kilder til useriøsitet. Mittanbud jobber utrettelig mot useriøse aktører og vi kommer til å fortsette kampen i samarbeid med bransjene, tilsynsmyndigheter og forbrukerorganisasjoner. Og vi er åpne for ytterligere innspill i dette arbeidet, sier Håvard Bungum, daglig leder i Mittanbud.no.
Skatteetaten gjennomfører jevnlig undersøkelser om svart arbeid. Hele 59 prosent av de som har kjøpt svart arbeid har kommet i kontakt med bedriften via kolleger, venner eller bekjente. Bare 6 prosent oppgir at de har kommet i kontakt med håndverkeren via anbudstjenester på nett, fremholder han.