I begynnelsen av mars lanserte Finans Norge og Forbrukerombudet Økonomilappen.no.
Den er ment å være et opplæringsverktøy i personlig økonomi for unge, men kan brukes av alle.
På to uker har over 20 000 besøkt nettsiden.
Vil øke kunnskapsnivået
En undersøkelse foretatt av Finans Norge viste tidligere i år at 28 000 unge mellom 18 og 26 år har en eller flere betalingsanmerkninger. Til sammen representerer dette krav på tett oppunder en milliard kroner.
Menn har bedre kunnskap enn kvinner, kunnskapen stiger med utdanning og inntekt og de yngste, altså de mellom 18-29 år, har lavere kunnskap enn eldre aldersgrupper.
Undersøkelsen viste også at kun fire av ti under 30 år forstår begrepet annuitetslån.
- Finansnæringen forsøker å gjøre noe med den manglende kunnskapen om personlig økonomi hos ungdom, men vi klarer ikke å nå alle, sier Idar Kreutzer, administrerende direktør i Finans Norge.
Førstegangskjøpere av bolig er jo nettopp i denne aldersgruppen, så det er viktig å øke kunnskap om sparing, lån og dagligøkonomi.
- Grunnleggende økonomikunnskaper er nøkkelen for å bli en bevisst forbruker. Unge møter stadig flere økonomiske fristelser og fallgruver, men med Økonomilappen.no kan man få god hjelp til å ta tryggere og smartere valg i den viktige starten på voksenlivet, sier forbrukerombud Gry Nergård.
Kun 5 prosent klarer lappen
14 dager etter lanseringen har over 20 000 personer besøkt Økonomilappen.no for å lære om blant annet lån, sparing, dagligøkonomi og forbrukerrettigheter, og ikke minst for å ta kunnskapstesten Økonomilappen.
- Det er vi strålende fornøyd med, sier Kreutzer.
9 av 10 som besøker Økonomilappen.no, forsøker å «ta lappen» gjennom kunnskapstesten.
- Kunnskapstesten er ment å være litt krevende. Så langt viser det seg at det kun er fem prosent som klarer å svare rett på alle spørsmålene. Syv av ti klarer tre fjerdedeler av testen, og vi håper de bruker informasjonen på økonomilappen.no til å komme helt i mål neste gang de prøver, sier Kreutzer.
Økonomilappen har mange kalkulatorer som er spesielt utviklet for målgruppen, som russekalkulator, kalkulator for impulskjøp, bruk av kredittkort, eie eller leie av bolig med mer.
Finans Norge og Forbrukerombudet ønsker å utvikle Økonomilappen.no videre i dialog med målgruppen.
Fornøyd minister
Forbrukerminister Solveig Horne er godt fornøyd med de ferske tallene.
- Det er flott at så mange ungdommer er interessert i å lære mer om personlig økonomi. Det er tydelig at den nye Økonomilappen.no møter et behov og oppleves som nyttig. Som forbrukerminister er jeg opptatt av å gi et kunnskapsløft om personlig økonomi blant unge.
Statsråden har tro på Økonomilappen som verktøy i undervisning på skolen.
– Digitale verktøy er gode læringsmidler når vi skal gi opplæring i økonomi, og de egner seg godt til bruk i undervisningen på skolen. Jeg tror digitale verktøy som dette bare blir enda viktigere i fremtidens opplæring, sier Horne.