Da Ragnar Børresen flyttet inn i sin leilighet i 2010 var det allerede en nettleverandør på adressen. Han ble bedt om å velge strømleverandør og fikk en avtale «med prisovervåking». Ett år senere fikk han beskjed på fakturaen om at avtalen var endret til en avtale som skulle sikre ham mot å betale de høyeste strømprisene. Etter en tørr og varm sommer hvor strømprisene ble svært høye fikk han vite at avtalen hadde gitt ham fordeler. Da han på nok en faktura fikk vite at avtalen var endret og at pristaket ble forhøyet, fikk han nok og byttet strømleverandør.
- Det er ikke gøy når strømavtalen går fra gull til gråstein, og vi har stor forståelse for at forbrukeren føler seg lurt, sier fungerende leder av Forbrukerdialog i Forbrukerrådet, Thomas Iversen.
Strøm er handelsvare
Forbrukerrådet har hittil i år fått 1221 spørsmål om strøm. 217 gjaldt pris og 194 gjaldt kontrakter.
- Det er i utgangspunktet fri avtalerett for strøm. Det betyr at selskapet kan endre vilkår og priser så Fungerende leder av Forbrukerdialog i Forbrukerrådet, Thomas Iversen lenge du blir opplyst om det og det er åpnet for det i avtalen, forklarer lederen i Forbrukerdialog.
Forbrukeren skal være beskyttet mot dårlige vilkår, og Iversen forklarer at endring av pris er noe som man må regne med når man har en løpende avtale. Nettleien er regulert av myndighetene ved NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat).
- Forbrukerrådet jobber opp mot NVE og strømmarkedet for å få så forbrukervennlige løsninger som mulig, fortsetter Iversen.
Men det er viktig å følge med og skaffe seg en avtale som gjør at man er mest mulig sikker på vilkårene.
Ikke lett å velge
På NVEs nettsider under fanen «Strømavtaler og faktura» gis det råd til forbruker der NVE blant annet skriver at det viktigste man bør tenke på er romsligheten i husholdningsbudsjettet. Har man en stram økonomi som ikke tåler svingninger fra måned til måned, bør man vurdere en fastprisavtale. Med en litt romsligere økonomi, bør man heller vurdere en avtale hvor prisen kan endre seg i takt med markedet.
NVE råder til å vurdere risiko før man velger avtale. Med en flytende pris, tar man all risiko for prissvingninger i markedet. Man betaler mindre om prisene faller og mer om prisene stiger. Hvis man velger en fastprisavtale må man regne med å betale litt ekstra for å slippe bekymringene prissvingninger kan medføre. En fastpris gjør at prisen du betaler er den samme, uavhengig av om prisene i markedet blir høyere eller lavere.
Få den beste avtalen
På strompris.no, som er en tjeneste fra Forbrukerrådet, sammenlignes alle strøm-avtaler fra alle selskap som selger strøm til private kunder.
- Selskapene er pålagt å rapportere avtaler til oss. Det gjør oss i stand til å gi en god sammenligning og oversikt over alt som selges i markedet, sier Iversen.
Prisen som er oppgitt på strompris.no er for tre uker frem tid. Det tilsvarer tiden du må vente på at en ny strømavtale skal gjelde.
Dette bør du sjekke
Iversen råder spesielt til å sjekke opp noen punkter før avtalen inngås.
- Varigheten på avtalen. Gjelder prisen i 1 måned, i 3 måneder etc.
- Er det bindingstid og må du betale gebyr før du bytter?
- Hva skjer med prisen etter endt periode? Hvor mye skal du da betale? Hvilken avtale blir du eventuelt satt over på?
- Blir du varslet når og dersom det er prisendringer?
- Må du opprette avtalegiro eller e-faktura for å få den tilbudte prisen?
Angrer du?
Du kan angre i fjorten dager etter at du har godtatt en avtale.
- Har du ikke blitt opplyst om angreretten eller ikke fått informasjonen du har krav på så vil angreretten være utvidet, forteller Iversen.
Du behøver ikke betale gebyr for at du går fra avtalen i angrerettperioden.
- Forbrukerrådet kan gi råd og veiledning om du får problemer med strømselskapet, og kommer du ingen vei kan saken gå til Elklagenemnda, avslutter lederen i Forbrukerdialog. kgd@huseierne.no