Årets statistikk fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at tallene for 2015 gir en oppgang på 6,6 prosent i omsetning i forhold til året før, og ender på 32,9 milliarder kroner.
– Den svake kronekursen har påvirket bransjeaktørene ulikt i forhold til hvilke valutasikringsavtaler de har gjort, og det er ikke dollarkursen alene som bidrar til omsetningsveksten. Størstedelen kommer av at nordmenn kjøper dyrere og mer avanserte produkter, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Også møbelbransjen melder om økning.
- Vi har ennå ikke tallene for 2015 klare, men dersom vi gjør et estimat basert på import og indeksrapport for produksjon antar vi at vi ligger på 29 milliarder kroner i omsetning. Det vil være en økning, men det er ennå litt for tidlig å si, sier bransjesjef Egil Sundet i norsk industri møbel+interiør.
Tidligere i uken har Hus & Bolig skrevet om at vi pusser opp for stadig mer. Vi pusset opp hjemme for i underkant av 70 milliarder og på hytta for i underkant av 10 milliarder. Dette viser tall fra Prognosesenteret.
Ikke overrasket
Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) er ikke overrasket over at nordmenn fortsatt handler til tross for usikre tider.
- Foreløpig er det ikke mange som har rukket å bli rammet av ledigheten. Vi har fortsatt til gode å se om det blir en konjunkturnedgang. Det er fortsatt bra driv i norsk økonomi, sier Forsker Torvald Tangeland i SIFO.
Tangeland påpeker at det først er i 2016 vi eventuelt vil se om vi vil påvirkes av at den siste tids usikkerhet.
- Det vil alltid være en forsinkelse i disse tallene. Det blir spennende å se hva 2016 bringer, men vi må ikke glemme at selv under finanskrisen hvor det virkelig var en smell merket vi lite her hjemme. Fortsatt er ledigheten lav og rentene ser ut til å forbli lave en stund. Da holdes forbruket gjerne oppe, sier Tangeland.
Fokus på sunnhet
Statistikken fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at salget av hvitevarer og småelektriske produkter økte med 9,5 prosent i verdi 2015, fra 9,7 milliarder kroner til 10,7 milliarder. Antall solgte store hvitevarer vokser for første gang siden 2012, fra 1,4 millioner enheter i 2014 til 1,5 millioner enheter i 2015.
– Vi har en vekst i både antall og verdi på hvitevarer, hvor sistnevnte er opp fra 6741 til 7531 milliarder kroner i 2015, sier Røsholm.
Størst vekst er det kjøkkenapparater som står for. Fellesnevneren for disse er at mange forbinder dem med ønsket om en sunnere livsstil. Dette er en fortsettelse av trenden fra 2013 og 2014. Salget av kjøkkenmaskiner øker med 15 prosent, blendere med 46 prosent og saftpressesalget øker med hele 48 prosent.
– Denne kategorien hadde også en kraftig vekst fra 2013 til 2014, så kjøkkenapparater gjør det særdeles bra, sier Røsholm.
Til gjengjeld fortsetter fallet i salget av kaffemaskiner fra 400.000 til 356.000 enheter. Fallet på 20 prosent gjelder både traktere, kapselmaskiner og helautomatiske espressomaskiner.
Velger stor TV
Antall solgte TV-apparater faller fra 429.000 enheter i 2014, til 387.000 i 2015, en nedgang på nesten 10 prosent. Totalomsetningen for TV i 2015 øker likevel med 8 prosent, etter at gjennomsnittprisen på TVer igjen øker.
– Vi ser at andelen TVer med UDH-oppløsning endte på 15 prosent av markedet, og at vi kjøper mer avanserte og større skjermer bidrar til veksten i omsetning, sier Ottemo. Nordmenn kjøper også stadig større TV-er. I 2014 var 44-54 tommer den største kategorien, mens i 2015 er 55-65 tommer blitt den nye folke-TVen, med en andel av markedet på 36,2 prosent.
Tangeland i SIFO tror derimot at det finnes en enkelt forklaring på hvorfor salget av TVer har sunket det siste året.
- Nordmenn har en tilbakevendende tendens til å kjøpe TV rett før store idrettsarrangement, og spesielt foran OL. Derfor handlet vi nok mye TV i forkant av denne begivenheten, forklarer Tangeland.