Utenfor et hus, like ved riksveien i Valdres, sto inntil nylig et skilt som vanskelig kunne misforstås: ”Forbudt å fotografere”. Huset ligger godt synlig for alle som kjører forbi, og med sine spesielle farger stikker det seg markant ut fra resten av bebyggelsen i området. Det var tydelig at eieren hadde sett seg lei på folk som stakk objektivet sitt oppi det han oppfattet som sin private sfære. Men kan man egentlig forby fotografering av et hus utenfra på denne måten?
- Jeg tviler på om eieren av huset ville nå frem i en eventuell rettslig tvist hvis noen tok bilder av huset hans, til tross for forbudsskiltet som var satt opp. Huset ligger svært godt synlig, det kan svært enkelt fotograferes fra offentlig område, og det tiltrekker seg automatisk publikums interesse på grunn av fargebruken. Det er i hvert fall gode argumenter for at det skulle være mulig å ta bilder av det, til tross for eierens forsøk på å forby det, sier fotograf Knut Førsund, informasjonssjef i Fotorådet og kursleder for fotoskolen.no.
Førsund, som har jobbet med foto i en årrekke, påpeker at dersom det skjer noe spesielt med huset ditt, kan dagsaktuelle medier fritt publisere bilder av det dersom saken er av allmenn interesse. Det kan for eksempel være brann, flom eller lignende.
Byggverk kan fritt avbildes
I åndsverkslovens paragraf 24, tredje ledd, står det spesifikt at byggverk fritt kan avbildes, opplyser advokat Camilla Vislie i advokatfirmaet Thommessen. Med mindre fotografen tråkker inn på privat område og krenker privatlivets fred, er det vanskelig å nekte noen å fotografere hus og hytter - og å sette bildene på trykk, opplyste hun i et foredrag for Fagpressens redaktører denne uken. Man kan mislike at ens hus blir brukt i reportasjer eller for eksempel reklame for eiendomsmeglere, men det er vanskelig å hindre det.
Interiører mer privat
Har du et vakkert eller spesielt hjem, er det mange aviser og blader som gjerne vil komme innenfor dørstokken for å lage en fotoreportasje. Åpner du døren for en fotograf, kan det lønne seg å ha en klar avtale om senere bruk av bildene. Det kan også være greit å nevne saken for kjøper dersom du skulle komme til å selge det avfotograferte huset.
En av Hus & Boligs lesere ble ganske paff da hun gjenkjente kjøkkeninnredningen sin på forsiden av bladet. Hun ville vite hvordan i all verden det hadde seg at et slikt bilde havnet der. Forklaringen var ganske enkel: Husets forrige eier hadde hatt besøk av en fotograf som tok bilder av det nyoppussede kjøkkenet. Senere havnet fotoet i en database med bilder som blader og andre interesserte kan kjøpe og bruke som illustrasjonsfotoer. Praksisen er vanlig og som oftest uproblematisk.
Jurist Kristine Holm i Norsk Presseforbund påpeker at selv om et bilde av et interiør er mer privat enn et av et boligfelt eller et tilfeldig hus utenfra, vil bruken av et slikt bilde på forsiden av et magasin vanskelig kunne rammes av straffelovens bestemmelser om privatlivets fred. Bildet var tross alt ikke tatt mens nåværende eier eide huset, og heller ikke uten at daværende eier var klar over det. Dersom fotografen hadde ligget i buskene og zoomet inn gjennom kjøkkenvinduet, ville saken stilt seg annerledes, men også da skulle det mye til før husets nye eier ville nå frem med en påstand om brudd på privatlivets fred.
- Så lenge bildene ble tatt med husets forrige eiers samtykke, er det vanskelig for husets nye eier å si noe på det, påpeker Holm.
Privatlivets fred
Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold, mener det er mer problematisk å trekke skillelinjer mellom det private og det offentlige i tilfeller der pressen ikke er invitert.
- I presseetikken vil normalt den regel gjelde at et privat område er både det som rent faktisk er privat, men også offentlige områder hvor man rimelig må regne med å være i fred. Går man på restaurant og setter seg ved vindusbordet, må man regne med å bli mer eksponert enn om man trekker seg inn i hjørnet, sier Kokkvold.
I prinsippet gjelder samme regel for fotografering av privathus utenfra. Ligger huset privat og tilbaketrukket, eller gjemt bak høye hekker og gjerder, bør terskelen for å publisere bilder av det normalt være høyere enn om det ligger åpent til i det offentlige rom. Men har du en vakkert malt postkasse, et innbydende inngangsparti eller en spesiell port, skal du ikke bli overrasket om du plutselig ser bilde av den i en avis eller i et blad. Dette er en del av det offentlige rom hvor fotografering og publisering av bildene er uproblematisk.