Administrerende direktør i Glava, Jon Karlsen, fikk problemer både da han kjøpte leilighet og da han kjøpte hytte.
- Å kjøpe et hus er for de fleste den største investeringen man gjør i livet, men vi vet ikke alltid hva vi får, sier han.
Ekteparet Karlsen kjøpte leilighet på prospekt, og beliggenheten var en viktig faktor.
- I prospektet sto det for eksempel at leiligheten var utstyrt med NorDan-vinduer «eller lignende». Selvsagt var det ikke NorDan-vinduer vi hadde fått da vi overtok leiligheten, sier han.
Også foldedøren skulle være fra NorDan. Døren han fikk var produsert i Øst-Europa.
- Vi ble også forespeilet glattmalte hvite dører «eller lignende», kan han fortelle.
Dørene var riktignok både hvite og glattmalte, men av rimeligste sort, og ikke mye verdt. Løsningene var slett ikke som forventet.
Karlsen forteller at listen over mangler er lang som et vondt år. Klageprosessen kan ta årevis. Bygget er nå fem år gammelt og lista er fremdeles lang.
- I tillegg til at du flytter og at den prosessen er tung nok, må mange i tillegg belage seg på en lang kamp for å få det man egentlig tror man har betalt for. Mange orker rett og slett ikke, sier han.
Vår viktigste investering
– Vi ville aldri ha godtatt å kjøpe en bil hvor man blir lovet skinnseter «eller lignende» og oppdaget at man fikk skai, eller en sykkel med en type gir og så få noe dårligere «lignende», utbryter Karlsen, og spør seg hvordan vi kan akseptere at dette skjer med vårt livs viktigste investering.
Seniorforsker i Sintef Byggforsk, Trond Bøhlerengen, tror at dårlig kvalitet sjelden får konsekvenser for de som har ansvaret, og råder huseiere som er i tvil, eller ikke har videre kunnskap om husbygging, til å be om eksperthjelp.
- Ved kjøp på prospekt er det viktig å etterspørre dokumentasjon på for eksempel vinduer når det i prospektet står «vinduer x eller lignende», for noen ganger får man ikke engang «lignende», understreker han.
Han tror det går på manglende politisk vilje til både å stille klare krav, og at det får konsekvenser for noen, når disse kravene ikke er tilfredsstilt.
En skummel utvikling
Karlsen hadde en helt annen opplevelse med sitt første boligkjøp.
- Mitt første hus var et Moelven-hus, og var helt nøyaktig slik det vi ble lovet i prospektet, forteller Karlsen.
Huset ble levert før fristen og hadde null feil. På ettårsbefaring var det ingenting å bemerke.
- Det som har skjedd i byggebransjen de siste 35 årene er at mange har innført «spareløsninger», sier han.
Noen utbyggere vil få unna salget, og så anstrenge seg for å skape marginer med billigere løsninger.
- Mange av husprodusentene er veldig flinke, men mange tar fortsatt snarveier. Det handler kanskje om at mange i bransjen ikke er «industrielle» nok? Å være industriell betyr at man ikke kan love mer enn man leverer, sier han.
Karlsen understreker at han ikke dømmer hele markedet, men at man skal lete etter de gode.
- Bakdøren står åpen for useriøse utbyggere og leverandører hvis eneste formål er profitt.