Enten du bor i enebolig, et sameie eller et borettslag, er sjansen stor for at du allerede er godt i gang med våropprydding. Har du mye som skal kastes kan det for være mye mer behagelig å leie container til blandet avfall fremfor å kjøre mange turer på fyllinga.
Det som er viktig å ikke glemme når man leier container er at det ikke er alt som kan kastes i en container for blandet avfall. Her vil du møte like strenge regler som på en gjenvinningsstasjon.
- Farlig avfall som olje, maling, lakk, impregnert trevirke og batterier skal ikke oppi der. Det samme gjelder hvitevarer, småelektronikk, isolasjon, gips og dekk, for å nevne noe, sier markedsansvarlig Anders Ellefsen i Ragn-Sells.
Ellefsen anbefaler å henge opp et skriv i forbindelse med containerleie, som informerer beboerne eller medhjelperne om hva som kan kastes i containeren, og hva som ikke skal dit.
- Sorterer man feil vil man få en ekstra regning, uavhengig av om man har fått en fastpris eller ikke, forklarer Anders Ellefsen i Ragn-Sells.
Det er også viktig å passe på at man ikke overfyller containeren, slik at det stikker ut ting på toppen. Da har ikke sjåføren lov til å transportere den.
Lettvint og praktisk
Fredrik Levinsky i Asker leide container fra Ragns-Sells i forbindelse med oppussing av nykjøpt bolig. Sorteringsbiten ble opplevd som enklere med container enn ved en gjenvinningsstasjon.
- Jeg synes det var lettere å kunne vite hva jeg skulle sortere direkte i containeren enn at man flyr løpende fra det ene stedet til det andre på en gjenvinningsstasjon. Ved utleie av container fikk jeg vite ganske nøyaktig hva jeg kunne kaste og det var lett å forhold seg til. Det jeg ikke unne kaste dro jeg med til fyllinga.
Alternativet med å kjøre frem og tilbake med alt avfallet til en gjenvinningsstasjon med henger var ikke et tema.
- Å kjøre mange turer frem og tilbake med sånne lass var aldri et tema for meg. For oppussingens del fikk jeg mye mer utbytte av å ha en container stående utenfor som jeg kunne fylle opp, og at noen henter den når den er full, sier Levinsky.
I tillegg til noen turer til fyllinga med henger fylte han totalt to containere.
- Det sier seg selv at jeg hadde brukt mye tid og krefter på å sortere og kaste alt dette om jeg ikke brukte container.
Alternativet
Alternativt kan man velge å kjøre på fyllingen med avfallet. Innbyggere i Oslo kan for eksempel levere inntil tre kubikkmeter avfall fra sin private husholdning per levering gratis. Mengder over tre kubikkmeter avvises. Reglene rundt dette kan du lese mer om her.
Innbyggere fra andre kommuner og folk som leverer næringsavfall må alltid betale, uansett hvor mye de leverer. Dette gjelder også hvis du er vaktmester og skal levere på vegne av borettslag eller sameie.
Det er forskjeller fra kommune til kommune. Sjekk opp med din lokale gjenvinningsstasjon om hva de gjeldene reglene er.
Pass på vekten
Mange firmaer som leier ut containere til privatpersoner og borettslag, opererer med såkalt fastpris. Men enkelte tar altså ekstra betalt for eksempel for henting, bompenger, vekt på avfallet og moms. Leser du ikke betingelsene nøye, er det fort gjort å bli tatt på senga.
- Det er nok en del som undervurderer hvor tungt avfallet faktisk kan bli, når man fyller opp containeren med treverk, gamle møbler og andre utrangerte ting, sier Ellefsen.
Hvis utleiefirmaet har en vektbegrensning, er denne ofte satt ved 1 tonn for containere på 10 kubikkmeter. Dette er den mest populære containerstørrelsen.
- Over halvparten av containerne vi får inn av denne størrelsen veier faktisk godt over 1 tonn, så denne vektgrensen er ikke så romslig som man skulle tro, sier Ellefsen.
De har valgt ikke å sette vektbegrensning på containerne, rett og slett for å gjøre det enklere å forholde seg til prisen som oppgis.