Panelovner, tv-er, vannkokere, kjøleskap, kaffetraktere, alarmer, dører, lys, tannbørster – det er nesten bare fantasien som setter grenser for hvilke produkter som kan kobles til nett.
- Folk tenker ikke over det, men vi er koblet på nett hele tiden. Telefonen er nok en god nummer én i hjemmet, deretter kommer kanskje tv-en. Men når stadig nye produkter kobles på nett dukker det opp store utfordringer, sier Finn Myrstad, fagdirektør for digitale tjenester hos Forbrukerrådet.
Han trekker frem hacking og sikkerhet, manglende felles standarder og uklarheter knyttet til personvern som tre utfordringer vi som forbrukere bør tenke på når vi velger produkter.
Hacke vannkokeren?
At noen skal finne på å hacke oppvaskmaskinen eller vannkokeren din høres kanskje ubehagelig ut, men er det en reell trussel? Har noen noe nytte av det?Finn Myrstad, fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet. Foto: Ole Walter Jacobsen
Myrstad i Forbrukerrådet trekker frem en sak fra Finland hvor et smarthus ble hacket og varmen skrudd av. Det har også vært saker hvor smart-tver har gjort video- og lydopptak som har blitt sendt til Korea. Det finnes eksempler på at lyd og video fra babycaller har havnet åpent på nett, og at slike produkter har blitt hacket slik at fremmede kan snakke til barna.
- Mange av disse cyberangrepene verden over kan potensielt bruke internettilkoblede hjemprodukter i sine angrep mot andre, sier Myrstad.
I tillegg trekker han frem at noen kan følge med på livsstilen din og overvåke når du er hjemme.
- Nå vil nok de fleste innbruddstyver også kikke inn vinduet før de går inn, og vi ønsker ikke å skremme folk, men det er problemstillinger det er greit å tenke gjennom, mener han.
Snakker ikke sammen
En annen utfordring Myrstad peker på er at forbrukere blir sittende med en haug med produkter og systemer som ikke snakker sammen.
- Det er ulike standarder, og forbrukeren blir sittende med en haug med apper for ulike produkter. Det fremstår vanskelig for forbrukeren å vite hvordan dette skal fungere sammen, sier han, og fortsetter:
- I tillegg risikerer du i verste fall å bruke penger på et produkt som ikke eksisterer om to år fordi programvaren endres eller selskapet selges eller går konkurs og tjenesten forsvinner.
Marte Opemo er kommunikasjonsrådgiver i Elektronikkbransjen. Hun forteller at nordmenn ofte er tidlig ute med å velge nye, elektriske produkter, og at det har vært en utfordring for mange at de ulike produktene ikke snakker sammen. Hun mener imidlertid dette er i ferd med å bli betydelig bedre.Marte Ottemo i Elektronikkbransjen. Foto: Stian Sønsteng
- Det har skjedd utrolig mye, og ting er ikke lenger like kronglete. Det er likevel lurt å sjekke på forhånd om ulike produkter du velger snakker sammen. Tenk gjennom hva slags problem du ønsker å løse, og om du ønsker å kunne styre produktet fra en app, tipser hun.
- Sikkerhet er veldig viktig, og det kan være lurt å velge løsninger fra aktører som er kjente og som har vært i markedet en stund.
Må ha nytteverdi
Selv om vi nordmenn er flinke til å kaste oss på trender og holde oss oppdaterte når det kommer til elektronikk, kjøper vi ikke hva som helst. Vi løper ikke rett til butikken for en blomsterpotte med elektrisk sensor som forteller oss når vi skal vanne.
- Det er utrolig mye gøy og rart der ute. Vi ser tydelig at nordmenn vil ha det siste og nyeste, men det må ha en nyttefunksjon. Vi slenger oss ikke på enhver gimmick lenger, sier Ottemo i Elektronikkbransjen.
Det er likevel en trend at vi velger produkter som kan kobles på nett når vi kjøper nytt. Spesielt de større tingene, som hvitevarer, liker vi å kunne styre fra smarttelefonen. Elektroniske dørelåser som gir muligheter for å slippe inn andre via app og som kan gi beskjed når barna kommer fra skolen er også å se i stadig flere privathjem.
- Det er de større, viktigere tingene som gjelder her. Smartbelysning er også i tiden. Om få år vil nok veldig mange av eiendelene våre være på nett, sier Ottemo.
- I tillegg har det frem til nå være mye enkeltprodukter. Jeg tror vi vil se mer helhetlige systemer, og løsninger som er nyttige både for samfunnet og forbrukerne. Kanskje vaskemaskiner som begynner å gå idet strømprisene faller under et visst nivå? undrer hun.
Personvern
Også Myrstad i Forbrukerrådet ser at mange nordmenn omfavner ny teknologi raskt, men at vi ikke lenger går kaster oss like hodestups inn i absolutt alle trender. Og med det vanvittige antallet nye produkter som kommer på nett i året, er det kanskje like greit.
- Det er fortsatt en god del uklarheter knyttet til personvern. Hva skjer med alle disse dataene? Blir de lagret og videresolgt? Det er viktig at vi som forbrukere er våkne og stiller krav, sier han.
Ottemo trekker frem produsentenes mulighet for å overvåke dine rutiner som en utfordring, i tillegg til at en god del produkter også har kamera i seg.
- Vi forbrukere gir bort utrolig mye data om oss selv for å gjøre livene våre enklere. Det kan sikkert være behagelig i mange tilfeller, men det er likevel noe vi bør tenke på. Det er ingen tvil om at disse dataene har stor verdi for noen der ute, sier hun.
Mange fordeler
Selv om det er mange utfordringer knyttet til at vi er stadig mer tilkoblet, er det ingen tvil om at teknologien også gjør livene våre lettere på mange måter. Vi kan redusere strømforbruket, enklere kontrollere hvem vi slipper inn i huset vårt, sette på kaffen fra senga og vanne blomstene i hagen selv om vi er bortreist.
- Det er masse fordeler, og det er supert at vi benytter oss av teknologien. Som forbruker bør du imidlertid gjør litt research før du handler. Still spørsmål om sikkerhet og personvern. Hva skjer med eventuelle lys-, og bildeopptak? Har du en garanti for at produktet skal leve ut livssyklusen sin?
Videre er det viktig å alltid oppdatere programvaren, ha passord på produktene og å ta kontakt med leverandøren når noe går galt, påpeker fagdirektøren.