Dersom en håndverkers arbeid er mangelfullt, er det naturlig at du som forbruker på et tidspunkt i reklamasjonsprosessen fremmer et krav mot håndverkeren.
Kravet kan enten være at håndverkeren må rette opp i manglene, eller at du fremmer et krav om prisavslag eller erstatning.
Hvis regningen fra håndverkeren går til inkasso
I de sakene hvor forbrukeren har holdt tilbake en del av vederlaget som følge av mangler, er det ikke uvanlig at håndverkeren forsøker å sende saken til inkasso.
Hvis du som forbruker gir inkassoselskapet beskjed om at kravet er omtvistet, vil selskapet ikke kunne gå videre med kravet så lenge innvendingene dine til kravet er "klart grunnløse".
I så tilfelle vil tvisten måtte avgjøres av forliksrådet eller domstolene før håndverkeren kan inndrive kravet rettslig.
Forliksrådet
Forliksrådet behandler saker i første instans. For pengekrav på mindre enn 200.000 kroner er det obligatorisk med behandling i forliksrådet.
Saker begynner ved at man sender en forliksklage. Mer informasjon om behandling i forliksrådene finnes på politiets nettsider. Forliksrådet kan i mange tilfeller avsi dommer som blir bindende for partene.
Ulike klagenemnder
Som alternativ til behandling i forliksrådene er det opprettet en del klagenemnder. Klagenemndene er ofte fullverdige alternativer til behandling i forliksrådet.
Samtidig er de ofte mer faglige enn forliksrådene i den forstand at de ledes av jurister og at forskjellige fagpersoner er nemndsmedlemmer.
Eksempler på slike klagenemnder er Håndverkerklagenemnda og Forbrukerklageutvalget (hos Forbrukertilsynet).