Finansklagenemnda er et bransjebasert utenrettslig tvisteløsningsorgan.
Hovedformålet er å behandle tvister som oppstår mellom finansforetak og deres kunder innenfor tjenesteområdene forsikring, bank, finans og verdipapirfond.
Finansklagenemnda består av et sekreteriat og fire nemnder: Bank, Person, Skade og Eierskifte.
For våre medlemmer er nemnda særlig aktuell fordi den behandler en mengde klager i eierskifteforsikringssaker etter avhendingslova.
Nemndsuttalelsene er rådgivende, men følges som hovedregel av selskapene.
Se mer informasjon på finansklagenemndas nettsider.
Boligtvistnemnda behandler klager som gjelder kjøp og oppføring av nye boliger.
Nemnda skal også ta for seg saker som gjelder fritidsseksjoner, eierseksjoner og tilbygg, men skal ikke behandle kjøp og salg av eldre boliger.
Boligtvistnemnda behandler klager på kjøp av ny bolig, herunder byggesett, med eller uten fast eiendom, samt avtaler om oppføring av bolig, og arbeid som blir oppført direkte som et ledd i slik oppføring. Med bolighus menes også fritidshus, eierseksjon og tilbygg som utføres i direkte tilknytning til avtale om oppføring av ny bolig.
Boligtvistnemnda behandler bare tvister mellom forbruker og medlem av Boligprodusentenes Forening, hvor formålet med avtalen gjelder bolig hovedsakelig til personlig bruk for forbrukeren.
Boligtvistnemnda behandler ikke saker som helt eller delvis er brakt inn for eller avgjort av en domstol. Saksbehandlingen i nemnda er i hovedsak skriftlig.
Klage til Boligtvistnemnda:
For at Boligtvistnemnda skal ta opp en tvist til behandling, må forbrukeren først ha reklamert skriftlig til entreprenørbedriften, som skal ha hatt tid til å ta standpunkt til reklamasjonen, uten at tvisten er løst i minnelighet. Dersom minnelig ordning ikke oppnås kan hver av partene bringe tvisten inn for Boligtvistnemnda. Dette betyr at både en forbruker og en entreprenør kan klage til Boligtvistnemnda.
Det skal fylles ut et skjema som fås ved henvendelse til entreprenørbedriften, Forbrukerrådet eller Boligtvistnemndas sekretariat.
Boligtvistnemnda behandler bare skriftlige klager som er begrunnet og hvor det er framsatt en påstand. Det må legges ved kopier av dokumenter (for eksempel kontrakt, rapport fra sakkyndig og brevveksling) som kan ha betydning for saken. Alle som deltar i klagebehandlingen har taushetsplikt.
Mer informasjon og klageskjema finner du på nettsidene til Boligtvistnemnda.
Klagenemnda behandler tvister mellom forbrukere og håndverker som oppstår når håndverker gjør arbeider på en forbrukers eiendom. Den behandler bare saker som skal løses etter håndverkertjenesteloven - altså ikke saker som gjelder nybygg.
Håndverkerklagenemnda er etablert som et samarbeid mellom Huseiernes Landsforbund og en rekke bransjeorganisasjoner.
Håndverkeren må være medlem av en av disse bransjeforeningene for å få tvisten behandlet, og tvisten må gå om verdier over kr 7 500 inkl. mva. Les mer om vilkårene for å klage her (lenke til den fulle teksten)
Nemnda behandler klager på takster og tilstandsrapporter på boliger og fritidshus som er utarbeidet fra og med 1. juni 2002.
Formålet med nemnda er å gi brukere av taksttjenester en rimelig og rask klageadgang, samt å danne retningslinjer for bransjen ved å finne betydningen av begrepet "god takstmannsskikk".
Det er Forbrukerrådet, Norsk Byggvurdering og Takstinstitutt AS, NTRF Norges Tilstandsrapportforbund, NITO Takst og NTF Norges Takseringsforbund som arbeider i nemnda. Nemnda skal i hver sak bestå av en formann og to medlemmer; én fra forbrukersiden og én fra bransjesiden.
Nemnda behandler klager på takstmenn som er medlemmer av en av de fire medlemsorganisasjonene. Et annet kriterium for klagebehandling er at oppdraget må falle inn under virksomhet som er godkjent av organisasjonene.
På nettsidene til organisasjonene som sitter i Reklamasjonsnemnda kan du finne oversikt over takstmenn som er medlemmer.
For mer informasjon se: www.takstklagenemnd.no
Reklamasjonsnemnda for Eiendomsmeglertjenester behandler klager fra forbrukere som har et reelt behov for å få avgjort et omtvistet krav mot et eiendomsmeglerforetak eller en advokat som driver med eiendomsmegling.
Dette vil typisk være de som har kjøpt en eiendomsmeglertjeneste. Men kjøperne av boligen kan også klage til eiendomsmeglingsnemnda.
Klagen kan angå alle sider av oppdraget, herunder oppdragsgivers plikter etter loven.
Les mer: Les mer om eiendomsmeglerens ansvar her
NB: Nemnda behandler ikke forhold mellom kjøper og selger i en bolighandel!
Alle eiendomsmeglingsforetak er med
Det følger av eiendomsmeglingsloven at foretak og advokater som driver med eiendomsmegling, skal være tilsluttet et utenrettslig tvisteløsningsorgan. Nemnda er godkjent av Barne- og familiedepartementet etter lov om godkjenning av klageorganer for forbrukersaker.
Men det betyr for eksempel at selge-selv-tjenester som opererer utenfor eiendomsmeglingsloven. Les mer om selge-selv-tjenester her
Nemnda består av tre medlemmer når en sak skal behandles. I tillegg til lederen, som er en høyt kvalifisert jurist som er nøytral overfor begge partene i klagesaken, er det én representant fra bransjen, og én representant fra Forbrukerrådet. Per Racin Fosmark, lagdommer i Borgarting lagmannsrett, er oppnevnt av avtalepartene i fellesskap som leder for nemnda.
Reklamasjonsnemnda for Eiendomsmeglingstjenester skal gi forbrukere tilbud om rimelig, rettferdig og hurtig tvisteløsning i saker som faller inn under nemndas saksområde. Klageren betaler ikke klagegebyr.
Rådgivende uttalelser
Nemndas uttalelse er ikke rettslig bindende, men rådgivende for partene. Dersom klageren får helt eller delvis medhold, skal eiendomsmeglerforetaket eller advokaten som er klaget inn gi en skriftlig begrunnelse til nemnda innen tre uker dersom de ikke ønsker å etterkomme avgjørelsen. I motsatt fall rapporteres foretaket/advokaten til Finanstilsynet.
Finanstilsynet orienteres om alle avgjørelser hvor klageren har fått helt eller delvis medhold.
For mer informasjon om klageadgang og nemndas saksbehandling, se nemndas hjemmeside www.eiendomsmeglingsnemnda.no. Her finnes også et klageskjema med veiledning i fremgangsmåten ved klage.
Reklamasjonsnemnda for Eiendomsmegling ble etablert i 2004, og var i drift fra 1. januar 2005. Nemnda er opprettet etter avtale mellom Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF), Den Norske Advokatforening, Eiendom Norge og Forbrukerrådet.
Disiplinærnemnda for advokatvirksomhet behandler klager på advokater som har opptrådt i strid med god advokatskikk, domstolsloven eller annen lov.
Saker der en advokat har krevd for høyt salær behandles også i nemnda.
Nemnda består av fem medlemmer; en dommer som leder samt to advokater og to medlemmer som ikke er advokater eller dommere, men som kan representere nærings- og forbrukerinteresser.
Du kan finne mer informasjon om hva som er god advokatskikk og om disiplinærnemnda på Advokatforeningens del av nettsidene
Nemnda behandler alle typer klager på inkassoselskaper. Alle inkassoselskaper må være tilknyttet klagenemnda
Nemnda behandler alle typer klager på inkassoselskaper. Alle inkassoselskaper må være tilknyttet klagenemnda
For at nemnda skal kunne behandle en klage, er det en forutsetning at forbrukeren først har forsøkt å løse tvisten med inkassoselskapet på egen hånd. Når du klager til nemnda, skal du fylle ut et eget klageskjema.
Nemnda ble i statsråd 7. mars 2010 offentlig godkjent etter inkassolovens § 22, og Kredittilsynet har deretter stilt som vilkår for inkassobevilling at alle selskaper knytter seg til nemnda. Dette betyr at det kan klages på alle inkassoselskaper.
Forbrukertilsynet står for mekling mellom forburkere og næringsdrivende. Mer informasjon om Forbrukertilsynets klagesystem finner du deres nettsider: Forbrukertilsynet