Når er entreprenøren forsinket?
En forsinkelse foreligger dersom ytelsen ikke er levert innen en viss tid. Entreprenøren skal overholde de avtalte frister, både delfrister og frister for overtakelse.
Hvorvidt det er avtalt en frist og hvordan denne skal beregnes, beror på en tolkning av avtalen.
Dersom det ikke er avtalt frister, skal entreprenøren sette i gang arbeidet så snart som mulig etter at han har fått klarsignal fra forbrukeren. Arbeidet skal deretter utføres med rimelig fremdrift og uten unødvendig opphold.
Har entreprenøren krav på fristforlengelse?
Entreprenøren kan kreve fristforlengelse dersom:
- Forbrukeren krever endringer eller tilleggsarbeider som forsinker arbeidet
- Arbeidet blir forsinket på grunn av forbrukeren eller noen han svarer for
- Arbeidet blir forsinket av en hindring som ligger utenfor entreprenørens kontroll eller utenfor underentreprenørs kontroll
Entreprenøren har bare krav på fristforlengelse dersom entreprenøren har gitt forbrukeren melding om dette uten ugrunnet opphold etter at entreprenøren ble oppmerksom på det forhold som berettiger fristforlengelse.
Forbrukerens krav når entreprenøren er forsinket
Dersom det foreligger en forsinkelse kan forbrukeren gjøre gjeldende en rekke krav mot entreprenøren.